Sunn start

Tomater, mazarella og basilikum på en tallerken
to tallerkner med pasta bolognese, en litt sunnere
Pasta bolognese
Oxo spiralizer fra Jernia som kutter grønnsaker
Oxo spiralizer fra Jernia
Bok Opptur med sunne middager av Linda Stuhaug
Bok Ren nytelse av Berit Nordstrand
Disse bøkene finner du hos Norli
Bok Et steg foran av Jann Post
bok Trening i tidsklemma av Catrine Collins
Disse bøkene finner du hos Ark
Lekue brødbakeform fra Jernia
Lékué bakeform fra Jernia
Lekue brødbakeform fra Jernia
Lékué bakeform fra Jernia

Det er nytt år og nye muligheter for en sunnere hverdag. Man skal kose seg, men det kan fortsatt være sunt :)

Det er mange alternative varianter av de mer usunne rettene vi er vant til. Man må planlegge litt for å få nye rutiner. Kanskje det er hverdagsmaten som skal byttes ut og helgematen være som tidligere?

Ikke gap over mer en du kan få til, da blir du bare skuffet over deg selv. Kom deg i bevegelse, finn ut om det er å gå eller å løpe som passer deg. Hvilket nivå tives du med?

Er du glad i pasta kan det være så enkelt som å bytte til fullkornspasta og å lage tomatsausen fra bunn i stedet for å kjøpe glass. En enkel pastasaus lager du like kjapt som å varme en ferdig saus fra glass. Du får renere mat uten tilsetninger.

Enkel tomatsaus til pasta:

  • Stek kjøttdeig eller kyllingbiter
  • 1 boks tomatpurè
  • 2 bokser hakkede tomater
  • 1 fedd hvitløk
  • Smak til med oregano, salt og pepper.

Det smaker også godt med stekte soppbiter eller små gulrotbiter i, dette stekes da sammen med kjøttet før du har i sausen.

Det går også å bruke en krønnsakskutter for å erstatte pasta, eller å kombinere. Du kan for eksempel bruke en Oxo spiralizer

  • Kutter grønnsakene i krøllete nudler
  • Lager et sunt alternativ til pasta

Prøv å kutte en spuash og bland strimlene inn i varm, nykokt spagetti!

Sjekk ut Oxo spiraliser her

Det er mange bøker som inspirerer til en sunnere, men også en fargerik hverdag på kjøkkenet. Sjekk ut bøkene hos Norli!

Det er også mange bøker som har forslag til aktivitet som er lett å starte med, lave kostnader og du er ikke avhengig av andre eller medlemsskap.

Kanskje det å finne gode oppskrifter på grøve brød er starten på en god rutine?

Men denne formen fra Lékué følger det med et oppskriftshefte til sunne eltefrie brød medfølger. Her finner du oppskrifter til både glutenfri og melkefrie brød.

Bland ingrediensene til brøddeigen direkte i formen om kvelden, putt litt nøtter, chiafrø eller hva du har tilgjengelig i blandingen. La formen stå kjølig over natten, og sett formen i ovnen neste morgen. Voilà! Jernia

Lykke til, små steg er en god start, ikke krev mer av deg selv enn det du kan trives med!