Kundene kommer til å bli sjokkert på en positiv måte!
De ansatte ved nyåpnede Jysk på Østfoldhallene flommer over av både glede, stolthet og spenning!
I september 2023 flyttet JYSK inn i nye lokaler, et steinkast fra der de tidligere holdt til. Nå har møbelkjeden cirka 2000 kvadratmeter boltreplass på Østfoldhallene.
Butikken ledes av butikksjef Christian Holøien og assisterende butikksjef Tone Aleksandersen. Holøien har tidligere jobbet hos JYSK i Ski. Tone Aleksandersen har jobbet hos JYSK på Østfoldhallene i et drøyt år.
Lærer av de yngre
Sammen med seg har de totalt tolv ansatte, fordelt på ulike stillinger, blant annet en lærling. Dette er butikken på Østfoldhallene en av få JYSK-butikker som har. Hanna Eriksen (18) er inne i sitt tredje av fire år som lærling.
"Vi er alle utadvendte og positive folk. Hverdagen vår preges av mye humor, og vi er en gjeng som har det gøy sammen på jobb."
Christian, butikksjef
Alderssammensetningen blant de ansatte varierer fra de yngste som er i tenårene, til den eldste i 50-årene.
Assisterende butikksjef Tone Aleksandersen forteller at de eldre ansatte til stadighet lærer nye ting av de yngre. Dette kommer igjen kundene til gode.
– Jeg ser selv hvor raske de er på data. De gjør ting ofte mye enklere enn jeg har vært vant til. Jeg legger også merke til hvordan de fremstår overfor kundene. Ungdommene våre er fulle av energi, og det blir man påvirket av, sier hun.
Gratis trening
En av de som har jobbet hos Jysk på Østfoldhallene i en årrekke en Sisilia Mathisen. Hun startet i butikken allerede i 1996. Mathisen har hatt stilling både som ekstrahjelp og assisterende butikksjef. Nå er hun lageransvarlig.
"På jobb her er det aldri kjedelig. Det er alltid noe som skjer, og man møter hele tiden nye mennesker."
Sisilia Mathisen, lageransvarlig
Mathisen har sett frem til åpningen av den nye JYSK-butikken. Med ny butikk følger også nytt lager.
– Det blir både enklere for oss og mer effektivt for kundene, sier hun.
Som lageransvarlig er jobben i stor grad en fysisk jobb. Det trives Sisilia Mathisen godt med.
– Det blir mye gratis trening, sier hun med et smil.
Større utvalg
JYSK-butikken på Østfoldhallene er en JYSK XL-butikk. Det finnes i underkant av ti slike butikker på landsbasis, og tidligere har den nærmeste butikken for østfoldinger vært i Oslo.
Nå håper butikksjef Christian Holøien å tiltrekke seg kunder fra hele Østfold til Rolvsøy for å handle.
I en JYSK XL-butikk er det utstilt et større antall møbler enn i ordinære JYSK-butikker. Dette gjelder spesielt varer som i tidligere kun har vært mulige å kjøpe via JYSK sine nettsider.
I tillegg er møblene i større grad utstilt i et miljø med passende tilbehør, for eksempel ved at sofaer er utstilt med sofabord ved siden av. JYSK XL-butikkene er også større enn ordinære JYSK-butikker, derav navnet.
– Grunnen til at JYSK valgte denne butikken som ny XL-butikk, er fordi de ser et stort potensial i området, forteller Holøien.
Nyttig verktøy
I de nye store lokalene med et stort antall møbler utstilt satser butikksjef Holøien sammen med sine ansatte på god og effektiv kundeservice.
Alle de ansatte er utstyrt med mobiltelefoner, som er flittig i bruk i møte med kundene. Ikke for å sende private meldinger eller å være på sosiale medier, men for å ha full oversikt over lagerbeholdning, kampanjeoversikt eller produktdetaljer.
– Dette gjør at kundene får raskere hjelp. Vi som jobber i butikken kan i større grad være med kundene rundt og hjelpe til, og svare på spørsmålene de har, sier Tone Aleksandersen.
Aleksandersen beskriver jobben i JYSK som langt fra en «samlebåndsjobb». Den består av varierte arbeidsdager med ulike oppgaver.
– Det er utrolig givende å få være med å hjelpe kunder som kommer inn med ulike utfordringer de ønsker hjelp til å løse. Etter å ha jobbet her et drøyt år har jeg hittil ikke kjedet meg på jobb en eneste dag, fortsetter hun.
Høye forventninger
Både Tone Aleksandersen og butikksjef Christian Holøien har gledet seg stort til å vise den nye butikken frem til kundene.
"Jeg er kjempestolt av butikken slik den er blitt. Både selve butikken og lokalene, men også sortimentet med kvaliteten på møblene."
Tone Aleksandersen, assisterende butikksjef
Samtidig er hun ærlig på at en ny, stor butikk, også kan skape store forventninger.
– Kundene krever nok enda høyere standard, blant annet på kundeservice. Jeg merker selv dersom jeg kommer inn som kunde i en helt ny butikk, så forventer jeg jo at ting skal være på stell, fortsetter hun.
Elitenivå
Når det gjelder kvaliteten på møblene hos JYSK forteller både Aleksandersen og butikksjef Holøien at det tidligere kunne finnes et rykte om at møblene hos JYSK var rimelige, men med varierende kvalitet.
– Slik er det absolutt ikke lenger. Nå er JYSK løftet seg opp på et elitenivå. Det er designstil, men fremdeles til en fornuftig pris, sier Aleksandersen.
Privat har hun selv tidligere kun villet ha sofa fra JYSK på hytta, men dette har nå forandret seg.
– Med de variantene som har kommet nå den siste tiden, er det uten tvil ikke noe problem for meg å finne en sofa jeg kan slenge meg ned på også hjemme i stua. Jeg tror kundene kommer til å bli sjokkert, men på en positiv måte!